De incassoprocedure no cure no pay in stappen

De incassoprocedure no cure no pay in stappen

In dit artikel leggen we uit hoe de incassoprocedure in zijn werk gaat en lichten wij de verschillende onderdelen van de incassoprocedure aan je toe. 

De situatie

  1. Je klant betaalt je factuur niet.
  2. Je klant is een Nederlands bedrijf.
  3. Je bent niet bekend met een reden of een klacht.

Stap 1: Klant betaalt niet: de sommatiebrief

Je laat eerst een sommatiebrief sturen aan de debiteur op het briefpapier van onze partner Stam Advocaten B.V.. Deze kun je via het portal zelf in gang zetten. 
  1. In de sommatiebrief worden er nog geen rente en incassokosten aan de debiteur berekend.
  2. De debiteur moet rechtstreeks op jullie rekening betalen.
  3. De betalingstermijn is voor bedrijven 5 werkdagen en voor particulieren een termijn van 14 dagen na ontvangst van de brief. 
  4. Je houdt zelf bij of de debiteur betaalt.
  5. Een eventuele betalingsregeling spreek je zelf af met de debiteur.
De sommatiebrief aanmaken doe je via deze link.

Stap 2: Klant betaalt nog steeds niet

No cure no pay?

Stam Advocaten kan een incassodossier starten.

Voorwaarden voor no cure no pay:

  1. Er is een factuur verstuurd
  2. Over de factuur/levering/dienst is niet geklaag, of niet echt serieus;
  3. De klant bevindt zich in Nederland
  4. Stam Advocaten rekent eenmalig dossierkosten ad 85 Euro ex BTW.

Vervolgstappen

  1. Stam Advocaten stuurt je een opdrachtbevestiging en een factuur voor de dossierkosten ad € 85 plus BTW
  2. Je krijgt toegang tot het klantportaal van Stam Advocaten om je incassodossier te volgen
  3. Na betaling factuur verstuurt Stam Advocaten een Aankondiging Rechtsmaatregelen aan je klant

De aankondiging rechtsmaatregelen

Na het starten van het incassodossier wordt er een nieuwe brief naar je debiteur gestuurd waarin rechtsmaatregelen worden aangekondigd. Jouw debiteur moet nu ook de wettelijke rente en incassokosten betalen naast het bedrag van jouw factuur.

In deze brief wordt aangekondigd dat de debiteur zal worden gedagvaard of dat we faillissement gaan aanvragen als de vordering niet binnen de termijn wordt betaald. Voor bedrijven is dit een termijn van 5 werkdagen en voor particulieren een termijn van 14 dagen na ontvangst van de brief. 

Betalingsregeling

Vaak reageert de debiteur dan alsnog. Zo nodig maken we dan een afspraak over een betalingsregeling en houden we die in de gaten.

Stap 3: Debiteur betaalt nog steeds niet: dagvaarding

Procederen: dagvaarden

Als de debiteur dan nog steeds niet heeft betaald, of hij komt zijn regeling niet na, dan is de volgende stap om de debiteur te dagvaarden. 

Voordat we een dagvaarding opstellen overleggen we over de kansen en kosten van een procedure. Na jouw akkoord bevestigen we jouw opdracht om een gerechtelijke incassoprocedure te starten en sturen we je een factuur voor de kosten die wij moeten maken bij de deurwaarder om de dagvaarding bij de debiteur te krijgen en voor de rechtbank om de zaak in behandeling te nemen. Als die kosten zijn betaald dan stellen wij de dagvaarding op. 

Wat kost procederen?

  1. Als jouw dossier no cure, no pay in behandeling is genomen rekenen we geen uren voor het opstellen van de dagvaarding. Wij rekenen een incassotarief, dat wil zeggen dat wij betaald worden als de debiteur betaalt en dan ontvangen wij een vast percentage. De staffel is wettelijk vastgelegd en hier te raadplegen.
  2. Ook krijgen wij de vergoeding die de rechter toekent voor "salaris gemachtigde".
  3. De deurwaarder berekent ongeveer € 95,- exclusief btw voor het betekenen van de dagvaarding en het raadplegen van enkele registers. De kosten voor de rechtbank heten griffierechten en verschillen op basis van welke rechtbank je nodig hebt, de hoogte van je vordering, en je eigen rechtsvorm. Een actueel overzicht vind je hier op de website van gerechtelijke instanties.

Wat krijg je terug van de klant?

Als je gelijk krijgt van de rechter dan moet de debiteur de kosten van de deurwaarder, het griffierecht, het salaris gemachtigde en de buitengerechtelijke kosten samen met je factuurbedrag en de rente aan jou betalen.
Je moet griffierecht en de kosten voor de deurwaarder wel voorschieten. 

Stap 4: de procedure loopt en de rechter oordeelt; je hebt een uitspraak (vonnis) ontvangen?

  1. De debiteur wordt opgeroepen om op de zittingsdatum voor de rechter te verschijnen om in persoon of schriftelijk te reageren op de dagvaarding.
  2. Onze ervaring is dat de debiteur meestal niet reageert: hij laat verstek gaan.
  3. De rechtbank spreekt dan ongeveer 8 weken na de zittingsdatum een verstekvonnis uit. 
  4. Stam Advocaten verstuurt het vonnis naar de debiteur met een brief om te betalen waar de rechter hem toe heeft veroordeeld.
  5. Als de debiteur dan niet betaalt, moet het vonnis door een deurwaarder worden betekend. Die betekening kost net als een dagvaarding ongeveer € 95,- exclusief btw. Die kosten moet de debiteur ook betalen.
  6. Betaalt de debiteur dan nog steeds niet, dan kan er ("executoriaal" beslag gelegd worden.

Beslaglegging

Pas na de betekening van het vonnis kan een deurwaarder beslag leggen op bezittingen of inkomen van de debiteur.
Kosten van beslaglegging
De kosten voor betekening van het vonnis en voor eventuele beslagleggingen kunnen ook op de debiteur worden verhaald. De kosten hangen af van waarop beslag wordt gelegd. Denk aan bankrekeningen, onroerend goed, vervoermiddelen, inventaris, of bij klanten.

Risico: kale kip

Helaas is er altijd een risico dat de debiteur geen verhaal biedt, oftewel een kale kip is waarvan niets te plukken valt. Dat risico geldt aan twee kanten: in dat geval krijgt Stam Advocaten bij een no cure, no pay incasso ook geen honorarium betaald. Gelukkig maken we dat niet vaak mee en proberen we dat door in een vroeg stadium onderzoek naar de debiteur te verrichten zo veel als mogelijk te voorkomen. 

Tot slot: Een groot misverstand!

Nog steeds horen wij heel vaak dat ondernemers denken dat er eerst een minimum aantal herinneringen moet worden verstuurd. In B2B situaties is dat NIET NODIG. Het is wel een goede omgangsvorm uiteraard. Maar ons advies: verlies geen tijd en, zeker bij grotere bedragen, of onzekere debiteuren, begin meteen met een incassoprocedure. Een klant die niet betaalt is geen klant.

Op basis van onze praktijkervaring geven wij je graag deze tips mee: 

  1. leg afspraken altijd schriftelijk vast in een offerte of overeenkomst;
  2. doe zelf onderzoek naar je klant voordat je een nieuwe en/of grote opdracht aanneemt (online en via de openbare registers op www.rechtspraak.nl
  3. hanteer algemene voorwaarden met een eigendomsvoorbehoud en recht op opschorting en verrekening;
  4. zorg ervoor dat bij het vastleggen van de afspraken ook jouw algemene voorwaarden van toepassing worden verklaard en worden meegestuurd;
  5. zet in je e- mail handtekening dat je algemene voorwaarden op al je offertes, overeenkomsten en al je dienstverlening van toepassing zijn en zet er een hyperlink naar je algemene voorwaarden bij;
  6. volg je eigen termijnen strak op: als de betalingstermijn van een factuur is verstreken, stuur direct een betalingsherinnering en twee weken daarna een aanmaning en bel tussendoor nog even (en maak daar notitie van);
  7. spreek je een betalingsregeling af? Bevestig die altijd schriftelijk (of per e-mail) en houd in de gaten of je debiteur de afspraak nakomt. Vraag ons om een goed model om de regeling vast te leggen.
  8. wacht niet te lang met de incasso. Hoe langer een factuur blijft liggen, hoe kleiner in de praktijk de kans is dat deze wordt betaald. 
  9. besluit je om een factuur af te schrijven? In dat geval kun je de btw vaak terugvragen bij de belastingdienst.