Een consument stelt ons aansprakelijk. Is een beroep op onze algemene voorwaarden mogelijk?

Een consument stelt ons aansprakelijk. Is een beroep op onze algemene voorwaarden mogelijk?

Jouw vraag

Wij worden aansprakelijk gehouden voor toegebrachte schade door uitvoering van werkzaamheden. Wij hebben de aansprakelijkheid voor schade uitgesloten in onze algemene voorwaarden . Kunnen wij nu de aansprakelijkheid afwijzen met een beroep op onze algemene voorwaarden?

Ons antwoord

Ja, je kunt een beroep doen op dit artikel, maar het risico bestaat wel dat een beroep op dat artikel bij de rechter geen stand houdt.

Onze toelichting

Zwarte en grijze lijst

Als je algemene voorwaarden gebruikt voor overeenkomsten met consumenten gelden er strenge (dwingende) rechtsregels ter bescherming van de consument. In de wet is een zogenaamde 'zwarte' lijst en een 'grijze' lijst opgenomen voor wat betreft algemene voorwaarden. Bedingen op de zwarte lijst zijn - kort gezegd - 'verboden'. Voor bepalingen die op de grijze staan geldt dat 'vermoed wordt dat ze onredelijk zijn'. 

Uitsluiten aansprakelijkheid: grijze lijst

Het uitsluiten van aansprakelijkheid bij een consument wordt vermoed onredelijk te zijn (grijze lijst). Het is dan aan de gebruiker (jullie bedrijf in dit geval) om aan te tonen dat het niet onredelijk is. 

Vernietiging van de bepaling

Heb je dit toch in de algemene voorwaarden opgenomen en kom je in conflict met een klant die een rechtszaak aanspant, dan kan de rechter die aansprakelijkheidsuitsluiting in de voorwaarden vernietigen als de consument een beroep doet op de grijze lijst. 

Uitzonderingen

Dit hoeft niet altijd zo te zijn. Als je bijvoorbeeld kunt onderbouwen waarom het redelijk is dat je een dergelijke bepaling in jouw voorwaarden hebt opgenomen, zal zo'n beding eerder worden aangenomen.

Uitsluiting aansprakelijkheid in offerte/opdrachtbevestiging/e-mailhandtekening

Daarnaast kun je eraan denken om de uitsluiting van de aansprakelijkheid niet in de voorwaarden op te nemen, maar in plaats daarvan in de offerte/opdrachtbevestiging/e-mailhandtekening van jullie bedrijf

Zo kun je bijvoorbeeld in de offerte de zin opnemen: Let op! Door akkoord te geven op deze opdracht, ga je er expliciet mee akkoord dat we niet aansprakelijk zijn voor.......

Deze oplossing is niet zaligmakend. Er zal altijd een afweging moeten komen en de redelijkheid zal per geval beoordeeld moeten worden.

Vervolgstappen voor jou

1. Voorzie je opdrachtbevestiging van een extra passage over de uitsluiting van de aansprakelijkheid. Je kunt bijvoorbeeld de tekst opnemen: Let op! Door akkoord te geven op deze opdracht, ga je er expliciet mee akkoord dat we niet aansprakelijk zijn voor... (aanvullen door jullie bedrijf);
2. Laat ons de aangepaste opdrachtbevestiging nog even zien;
3. Zet de onder 1 genoemde bepaling ook in de offerte en e-mailhandtekening