Instemmen met algemene voorwaarden: is één keer genoeg voor toekomstige bestellingen/opdrachten?

Instemmen met algemene voorwaarden: is één keer genoeg voor toekomstige bestellingen/opdrachten?

Jouw situatie

Je bent een bedrijf begonnen en wilt dat je klanten instemmen met jouw algemene voorwaarden. Op deze manier wil je er zeker van zijn dat de voorwaarden gelden voor toekomstige orders, zodat je niet elke keer de klant daarmee hoeft te laten instemmen. Je wilt bij jouw klanten langsgaan, ze de voorwaarden laten ondertekenen en vervolgens mededelen dat deze voorwaarden vanaf nu gelden op elke order die ze bij jou plaatsen.

Jouw vraag

Kan ik op deze manier mijn algemene voorwaarden (goed) van toepassing verklaren op toekomstige orders?

Ons antwoord

Nee.

Onze toelichting

Wij raden jouw handelswijze af. De door jou voorgestelde handelswijze biedt namelijk niet de zekerheid dat de voorwaarden van toepassing zijn op de overeenkomsten met jou en jouw klant(en). Dat is de reden waarom wij het ten zeerste afraden om het op deze manier aan te pakken.

Wat moet je wel doen om jouw voorwaarden van toepassing te laten zijn?

Ons advies is om, na het binnenkrijgen van een order per e-mail, de order elke keer als volgt richting jouw klant te bevestigen:

Geachte heer (of mevrouw) [NAAM KLANT]

Hartelijk dank voor de opdracht. Hierbij bevestig ik dat wij van [JOUW BEDRIJFSNAAM] op [DATUM] zijn overeengekomen om voor de prijs van [BEDRAG VAN OPDRACHT] (inclusief BTW) de volgende werkzaamheden uit te voeren/de volgende goederen te leveren:

[UITGEBREIDE OPDRACHTBESCHRIJVING]

De werkzaamheden zullen worden uitgevoerd op [DATUM]/De producten zullen worden geleverd op [DATUM].

Algemene Voorwaarden
Onze algemene voorwaarden zijn bijgesloten en van toepassing op al onze diensten en leveringen. De toepasselijkheid van andere voorwaarden wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen. U heeft een exemplaar ontvangen, u heeft ook kennis genomen van de inhoud en stemt daarmee in.

Heeft u nog vragen of opmerkingen naar aanleiding van deze opdrachtbevestiging, neem dan gerust contact met mij op.

Met vriendelijke groet,

JOUW NAAM]
[JOUW ZAKELIJKE E-MAIL HANDTEKENING]
Al onze goederen en diensten worden geleverd onder toepassing van de algemene voorwaarden van [BEDRIJFSNAAM]. Andere voorwaarden dan de onze worden uitdrukkelijk van de hand gewezen. De voorwaarden bevatten een aansprakelijkheidsbeperking. De algemene voorwaarden zijn gedeponeerd bij de kamer van koophandel onder nummer [JE EIGEN KVK NUMMER] en zijn te downloaden via onze website [LINK]. Wij zenden u op verzoek kosteloos een exemplaar.

Op deze manier zorg je ervoor dat jouw algemene voorwaarden gelden op de overeenkomsten die je met jouw klanten sluit.

Vervolgstappen voor jou

1. Vul de opdrachtbevestiging-tekst (geel-gearceerd) aan;
2. Stuur deze tekst naar jouw klanten zodra zij een order hebben geplaatst.