Ongevraagd een nieuwsbrief versturen aan info@ bedrijfsadressen, mag dat?

Ongevraagd een nieuwsbrief versturen aan info@ bedrijfsadressen, mag dat?

Je vraag 

In hoeverre mogen wij ‘ongevraagd’ collegabedrijven een nieuwsbrief versturen ivm privacy?

Ons Antwoord 

Onder bepaalde voorwaarden is het versturen van een nieuwsbrief zeker mogelijk.

Onze Toelichting 

Allereerst is het de vraag (AVG-technisch) hoe je aan de gegevens komt. Omdat het hier algemene adressen betreft, niet persoonsgebonden, dus info@, speelt dat hier niet. 

Volgende vraag, mag je ze mailen (mensen en bedrijven).
Je mag mensen en bedrijven niet zomaar e-mailen, appen of een direct message sturen, tenzij:
  1. ze klant bij je zijn
  2. je vooraf toestemming hebt gekregen
  3. het communicatiekanaal specifiek is opengesteld voor bepaalde berichten
ad 1: Of ze klant zijn kan ik niet beoordelen. Wanneer iemand klant is, is een rekbaar begrip. Visitekaartjes van nieuwe contacten? Waarschijnlijk wel (eenmalig) mailen, maar daarna moeten ze een dubbele opt-in doen. Klanten die al jaren niets meer gekocht hebben? Waarschijnlijk niet, tenzij je ze eenmalig mailt dat je ze van de lijst haalt tenzij ze alsnog een dubbele opt in doen.

ad 2: Met toestemming mag alles.

ad 3: In dit geval kun je ook goed zeggen dat je ze collegiaal informeert (via het daarvoor geëigende communicatiekanaal).

Wel altijd de mogelijkheid bieden tot uitschrijven.

Vervolgstappen voor jou 

Samenvattend adviseer ik je de volgende zaken te doen/regelen:
  1. Gewoon die mailing eruit (in dit geval);
  2. Leg uit waarom je mailt
  3. Neem een uitschrijvingsmogelijkheid op
  4. Controleer dat je geen privemails gebruikt.
  5. Bij klachten onmiddellijk uitschrijven en een vriendelijk mailtje terug sturen.
NB1 Soms krijgen we de vraag of het anders is voor ZZP-ers. Nee, de hoofdregel is dat je niet mag mailen, tenzij je aan de bovengenoemde voorwaarden voldoet. 

NB2 Waar echt hard tegen wordt opgetreden is willens en wetens spammen. Met goede bedoelingen en een goed verhaal eenmalig een mail sturen met een duidelijke uitschrijfmogelijkheid kent een laag risico. Een mail is geen spam, zou je daarbij als vuistregel kunnen hanteren.


    • Related Articles

    • Een werknemer is ziek, wat mag je hierover melden op de werkvloer?

      Wij krijgen regelmatig vragen over wat er nu wel of niet mag worden gecommuniceerd bij ziekte van een werknemer. Het is niet eenvoudig en je mag niet zomaar het personeel op de hoogte houden van ziekte van hun collega's. Dat soort informatie betreft ...
    • Stiekem zakelijk gesprek opnemen, mag dat?

      Je vraag Een klant heeft zonder toestemming (stiekem dus) een zakelijk gesprek opgenomen. Dat is toch onrechtmatig? Ons antwoord Nee, het heimelijk (en dus zonder toestemming) opnemen van een zakelijk gesprek is meestal niet onrechtmatig en dat ...
    • Prijsstijgingen doorbelasten: kan dat en mag dat?

      Door de aanhoudend stijgende prijzen voor energie en grondstoffen wordt de inkoop van veel van onze abonnees duurder. Zodanig duurder, dat in een aantal gevallen de winstmarge verdwijnt of zelfs negatief wordt. Hoe belast je prijsstijgingen door Wij ...
    • AVG: e-mailboxen van voormalige werknemers

      AVG: e-mailboxen van voormalige werknemers AVG De Algemene Verordening Gegevensbescherming stelt regels voor het verzamelen, opslaan en verwerken van persoonsgegevens om de privacy van individuen te beschermen en te waarborgen. Dit geldt ook voor ...
    • Zijn mijn werknemers verplicht hun persoonsgegevens aan mijn (onder)aannemer door te geven?

      Je vraag Een onderaannemer geeft aan jullie medewerkers aan dat zij zich moeten inschrijven op een project met BSN nummer en het nummer van het paspoort. Jullie medewerkers willen dat niet. Mag de onderaannemer dat verplichten? Ons antwoord De ...