Voorbeeldbeding Nevenwerkzaamheden vanaf 1 augustus 2022

Voorbeeldbeding Nevenwerkzaamheden vanaf 1 augustus 2022


Per 1 augustus 2022 is de wet aangepast: een beding waarmee de werknemer wordt verboden voor anderen werkzaamheden  te verrichten buiten  de tijdstippen  waarop de arbeid  moet worden  verricht  bij die  werkgever, is nietig, tenzij  dit beding  kan worden  gerechtvaardigd  op grond van een objectieve  reden.

Neem in een nevenbeding op dat vooraf schriftelijke toestemming moet worden gevraagd, zodat er ruimte blijft voor een gesprek. Dat is een toekomstbestendige aanpak. Maar het allerbelangrijkste blijft dat er een objectieve rechtvaardigingsgrond bestaat.

Tot nu toe kan de werkgever voor het afwijzen van nevenwerkzaamheden beroep doen op ‘zwaarwegend bedrijfsbelang’, maar dit kan straks uitsluitend nog als een verbod gerechtvaardigd kan worden met een objectieve reden. Werkgevers maken hiervoor vaak gebruik van een nevenwerkzaamhedenbeding in de arbeidsovereenkomst.   

Een objectieve reden is o.a. 
• de gezondheid en veiligheid,
 • de bescherming van de vertrouwelijkheid van bedrijfsinformatie, 
• de integriteit van overheidsdiensten of 
• het vermijden van belangenconflicten.
Afhankelijk van hoe het beding is geformuleerd kan het nog steeds gelden.
Voor de toekomst is het verstandig voor de zekerheid dit beding op te nemen:


[voorbeeldbepaling verbod nevenwerkzaamheden]
Het is werknemer niet toegestaan om nevenwerkzaamheden te verrichten indien er sprake is van een objectieve reden. Een objectieve reden kan o.a. betrekking hebben op: de gezondheid  en veiligheid van de werknemer,  de bescherming  van vertrouwelijkheid  van bedrijfsinformatie, het vermijden  van belangenconflicten of overtreding  van de arbeidstijdenwet.  Deze rechtvaardigingsgronden zijn niet uitputtend. In alle gevallen zal werknemer vooraf mededeling doen aan werkgever, en deze zal zonodig aangeven of er sprake is van een objectieve reden om een beroep te doen op dit verbod.

Het beding is ook te downloaden in bijgaand word-document.