Wat mag je de klant rekenen bij annuleren van een opdracht?

Wat mag je de klant rekenen bij annuleren van een opdracht?

Jouw vraag

Je vroeg ons voor hoeveel jullie konden factureren in geval van annulering (opzegging) van de opdracht door de opdrachtgever.

Ons antwoord

De prijs voor het hele werk (€7.500 incl. btw), verminderd met de (kosten)besparingen die voor jullie uit de opzegging voortvloeien. 

Onze toelichting

Compensatie
Als een klant een opdracht annuleert, heeft dat gevolgen. Zo hebben jullie voorbereidend werk gedaan, tekeningen en schetsen gemaakt, materialen gekocht, mensen ingepland voor de klus etc. Met andere woorden: jullie hebben al voorwerk gedaan en kosten gemaakt. Jullie moeten hiervoor worden gecompenseerd. 

Algemene voorwaarden / overeenkomst
We hebben vastgesteld dat er in de overeenkomst en algemene voorwaarden niets geregeld is over (de gevolgen van) opzegging.

De wet
We vallen dan terug op de wet en die bepaalt dat: in het geval er door de opdrachtgever wordt opgezegd, hij gehouden is om de voor het gehele werk geldende prijs te betalen, verminderd met de besparingen die voor de aannemer uit de opzegging voortvloeien. Jullie moeten dan wel het al voltooide werk opleveren.

Besparingen
De eerder genoemde besparingen zijn de bespaarde kosten van materialen, arbeid en een vergoeding voor niet gelopen risico. Het gaat dus om kosten die vanwege de opzegging niet door jullie gemaakt hoeven te worden.

Vervolgstappen voor jou

1. Bereken de prijs die na aftrek van de besparingen door de opdrachtgever betaald moet worden;
2. Communiceer naar de opdrachtgever dat het € X kost als hij stopt en biedt hem de keuze om het werk toch toch door te zetten;
3. Als de opdrachtgever toch wilt stoppen, stuur hem dan de factuur;
3. Houd de betalingstermijn in de gaten en let op of de opdrachtgever op tijd betaald;
4. Betaalt hij niet, stuur dan een sommatiebrief via onze sommatiemodule (klik op deze link);
5. Laat ons jullie voorwaarden nakijken of er zaken zijn die kunnen worden aangevuld/verbeterd